V rozvojových zemích lidé pěstují plodiny a vyrábějí zboží, v rozvinutých zemích lidé tyto plodiny i zboží spotřebovávají. Spotřebitel nakupuje a producent má obživu. Zní to dobře?

Realita je často jiná. Pěstitelé, řemeslníci a zaměstnanci v rozvojových zemích pracují za podmínek, které si jen těžko dovedeme představit. Mzda, která nestačí ani na základní životní potřeby, nebezpečná práce bez ochranných pomůcek, dětská a otrocká práce. To je jen příklad." zdroj: NaZemi.cz

Co je to FAIRTRADE?

Spravedlivý obchod neboli fair trade je způsob obchodu, který dává příležitost pěstitelům, řemeslníkům a zaměstnancům v zemích „třetího světa“, aby se uživili vlastní prací za důstojných podmínek.

Hlavní zásady fair trade:

  • minimální ceny, pod něž nesmějí dohodnuté ceny mezi pěstiteli a obchodníkem klesnout.
  • Dětská práce, která narušuje právo na vzdělání a zdravý tělesný i duševní rozvoj dítěte je zakázána.
  • Pracovníci na plantážích, farmách a v dalších podnicích pracují v důstojných a bezpečných  pracovních podmínkách. Dostávají mzdu, která pokrývá náklady na jejich živobytí.
  • Škodlivé agrochemikálie a geneticky upravené plodiny jsou z fair trade vyloučeny. Podporovány jsou udržitelné pěstitelské a výrobní postupy, které zachovávají ekosystémy pro příští generace, ale také chrání zdraví pěstitelů i spotřebitelů.

Zboží s fair trade certifikací je již velmi známé v okolních evropských zemích a pomalu proniká i na český trh.

Při nákupu fairtradového výrobku má spotřebitel jistotu, že vznikl za podmínek hodných civilizované společnosti. Standardy pro fairtradovou výrobu a obchodování vznikají na půdě dvou mezinárodních organizací: Fairtrade International a World Fair Trade Organization, které obě sdružují jak zástupce obchodníků a spotřebitelů, tak zástupce samotných producentů.

Pro bližší informace doporučujeme stránky http://www.fairtrade-cesko.cz/

"Svým nákupem dáváme hlas nějakému ekonomickému a sociálnímu modelu, určitému způsobu výroby zboží. Zajímáme se o kvalitu zboží i o uspokojení z něho plynoucí. Nemůžeme však ignorovat podmínky, za nichž zboží vzniká - environmentální dopady a pracovní podmínky. Jsme s nimi spojeni, a tedy za ně odpovědni."


Anwar Fazal, prezident International Organization of Consumer Union, 1986